۰۱ مهر

کیست بیکر – علت، علائم و درمان

کیست بیکر

کیست پاپلیتال که با نام کیست بیکر شناخته شده است، یک کیست پر شده از مایع می باشد که باعث به وجود آمدن یک برآمدگی در پشت زانو می شود. در نتیجه این کیست، حرکات زانو محدود شده و کمی سفت می شود. این کیست می تواند در زمان خم کردن یا کشیدن زانو، بسیار دردناک باشد.

معمولاً این کیست به دلیل یک بیماری که بر مفصل زانو تاثیر می گذارد مانند آرتریت یا آسیب به غضروف به وجود می آید. درمان بیماری اصلی می تواند به کاهش درد ناشی از کیست بینجامد. گرچه کیست پاپلیتال موجب آسیب بلند مدتی نمی شود ولی می تواند بسیار ناراحت کننده و دردناک باشد ولی به ندرت موجب پارگی و از هم گسیختگی می شود. مایعات این کیست می توانند به پایین ساق پا هدایت شده و باعث کبودی در اطراف قوزک پا شود.

کیست بیکر

علت ایجاد کیست بیکر

مایع سینوویال شفاف به طور معمول در اطراف حفره های مفصل زانو در چرخش است. گاهی اوقات زانو مقدار زیادی از این مایع را تولید می کند. فشار بیش از حد در اثر حجم بالای مایع می تواند مقداری از آن را در یک مسیر یک طرفه به پشت زانو هدایت کند. به این ترتیب یک تورم شکل می گیرد. این تورم شدید زانو باعث تشکیل کیست بیکر می شود. شایع ترین علل ایجاد کیست بیکر به صورت زیر است:

زانو یک مفصل حساس و پیچیده بوده و به راحتی می تواند مجروح شده و آسیب ببیند. این آسیب ها می توانند به کیست بیکر منجر شوند. لخته خونی نیز می تواند موجب کبودی و تورم پشت زانو شود. این تورم باید توسط متخصص ارتوپد بررسی شود تا مشخص شود که دلیل این تورم کیست بیکر است یا تورم در نتیجه آسیب.

علائم کیست بیکر

امکان دارد فردی به کیست بیکر دچار باشد ولی هیچ گونه دردی احساس نکند. اگر علائمی وجود داشته باشد به شرح زیر است:

• درد ملایم تا شدید
  • سفتی و سختی زانو
  • محدود شدن رنج حرکتی زانو
  • تورم در پشت زانو و ساق پا
  • کبودی در زانو و ساق پا
کیست پاپلیتال که با نام کیست بیکر شناخته شده است، یک کیست پر شده از مایع می باشد که باعث به وجود آمدن یک برآمدگی در پشت زانو می شود. دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا به درمان زانو درد می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

درمان کیست بیکر

این کیست در اغلب مواقع نیازی به درمان نداشته و به خودی خود از بین می رود. با این حال در صورتی که اندازه آن بزرگ شده و درد شدیدی را موجب شود می توان از روش های درمانی مختلف مانند کشیدن مایع کیست با سوزن، فیزیوتراپی برای افزایش رنج حرکتی و تقویت ماهیچه ها و همچنین برای تسکین درد از روش دارو درمانی و تزریق کورتیزون به مفصل استفاده کرد.

منبع : https://www.healthline.com/health/bakers-cyst