۲۷ بهمن

پای پرانتزی

پای پرانتزی در کودکان عارضه نسبتاً شایعی می باشد. کودک مبتلا به پای پرانتزی زمانی که در حالت ایستاده قرار دارد یک فضایی بین دو زانویش مشاهده می شود که این مورد می تواند یکطرفه یا دو طرفه باشد. یعنی یک زانو و یا هر دو زانو حالت خمیده رو به بیرون داشته باشند. معمولاً با راه رفتن این بیماری بیشتر خودش را نشان می دهد.

در اکثر موارد پای پرانتزی به طور طبیعی و بدون درمان خاصی و با رشد کودک بهبود می یابد. در صورتی که این عارضه ارتوپدی تا سه سالگی برطرف نشود می تواند علت مهمی داشته باشد و باید حتماً به متخصص ارتوپدی مراجعه شود. از علل مهم پای پرانتزی می توانیم به بیماری نرمی استخوان یا راشیتیسم و یا بیماری بلانت اشاره کنیم. بیماری بلانت یک نوع اختلال رشد است که در آن استخوان های ساق پا به سمت بیرون از بدن انحنا پیدا می کنند.

پای پرانتزی

پای پرانتزی گاهی در نوجوانان دیده می شود و کودکانی که اضافه وزن زیادی دارند به احتمال بیشتری به پای پرانتزی مبتلا می شوند.

علت پای پرانتزی

انحنای زانو به سمت بیرون و علائمی از پای پرانتزی در اکثر کودکان زیر دو سال موردی طبیعی است. بسیاری از محققان بر این باورند که این مورد فیزیولوژیک است. کودکان مبتلا به پای پرانتزی فیزیولوژیک تا ۱۸ ماهگی با رشد استخوان ها بهبود می یابند.

پای پرانتزی ناشی از بیماری بلانت

بیماری بلانت در کودکان نوپا و بزرگسالان دیده می شود. این بیماری باعث رشد صفحه استخوانی در قسمت بالایی استخوان ران می شود. به این ترتیب شکل استخوان ها بهم می ریزد.

پای پرانتزی ناشی از نرمی استخوان

کودکانی که کلسیم، فسفر و ویتامین D کافی دریافت نمی کنند به بیماری ریکت مبتلا می شوند. این ویتامین ها و املاح معدنی برای رشد استخوان های سالم مورد نیاز است.

درمان پای پرانتزی

بنابراین برای درمان پای پرانتزی در ابتدا باید علت بیماری تشخیص داده شود و سپس گزینه درمانی مناسب انتخاب شود. برای مثال اگر پای پرانتزی ناشی از نرمی استخوان است شاید بتوان با مصرف مکمل های خاص جلوی پیشرفت بیماری را گرفت. در صورتی که پای پرانتزی ناشی از بیماری بلانت باشد نیاز به روش های تخصصی تر برای درمان بیماری است. در ادامه قصد داریم به روش جراحی برای درمان پای پرانتزی بپردازیم.

دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا به درمان این بیماری می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

جراحی پای پرانتزی

• پای پرانتزی فیزیولوژیک – در برخی موارد نادر پای پرانتزی فیزیولوژیک با رشد کودک بهبود نمی یابد. در صورتی که پای پرانتزی شدید باشد برای اصلاح و بهبود ظاهر برای جراحی اقدام می شود.
  • بیماری بلانت – اگر با وجود استفاده از بریس و روش های غیر جراحی پای پرانتزی ناشی از بیماری بلانت بهبود نیابد می توان از جراحی بهره برد. در این مورد بعد از چهار سالگی از جراحی کمک گرفته می شود.
  • بیماری ریکت – در این شرایط هم گاهی از جراحی کمک گرفته می شود. بیماری ریکت برخی ناهنجاری ها و دفرمیتی ها ایجاد می کند که تنها با جراحی می توان مشکل را برطرف نمود.

نتیجه گیری

پای پرانتزی همانند زانوی ضربدری جزو انحرافات زانو است و حتماً در صورت مشاهده علائم این ناهنجاری در کودک خود در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. زیرا درمان به موقع در بسیاری موارد می تواند موجب عدم نیاز به جراحی شود.

منبع : https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/bowed-legs-blounts-disease/

چهار × پنج =