۰۸ مهر

نرمی کشکک زانو

نرمی کشکک زانو یا کندرومالاسی chondromalacia  که با نام زانوی دونده نیز معروف است، به شرایطی گفته می شود که غضروف در زیر سطح کشکک زانو، از بین رفته و نرم می شود. این عارضه در بین افراد جوان ، ورزشکاران و در افراد مسن تری که به آرتروز زانو مبتلا هستند، بیشتر دیده می شود.

نرمی کشکک زانو در نتیجه آسیب ورزشی بوده و گاهی اوقات با انجام ندادن حرکات ورزشی و استراحت کردن بهبود می یابد. ولی برخی مواقع با عدم هم ترازی زانو، این عارضه به وجود آمده که با استراحت کردن هم بهبود نمی یابد. علائم زانوی دونده شامل زانو درد و احساس ساییده شدن می باشد. با این حال بسیاری از افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، برای درمان اقدام نمی کنند.

نرمی کشکک زانو

علل نرمی کشکک زانو

کشکک زانو به طور معمول قسمت جلوی مفصل زانو را می پوشاند. زمانی که زانویتان را خم می کنید، قسمت پشت کشکک زانو بر غضروف انتهایی استخوان ران یا فمور سر می خورد. تاندون ها و رباط ها، کشکک زانو را به شینبون و ماهیچه ران متصل می کند.

زمانی که هر کدام از این اعضا درست حرکت نکنند، می تواند موجب اصطکاک کشکک زانو به استخوان ران شود. این اصطکاک غیر طبیعی می تواند موجب تخریب پاتلا شده و در نتیجه به نرمی کشکک زانو یا زانوی دونده منجر شود. در زیر به موارد مختلفی که امکان دارد به این عارضه منجر شود اشاره می کنیم:

• تراز ضعیف زانو به دلیل مشکلات مادرزادی
  • همسترینگ و ماهیچه های پشت ران و جلوی ران ضعیف
  • عدم تعادل بین عضله دورشونده و عضله نزدیک شونده (ماهیچه در قسمت بیرونی ران و قسمت درونی ران)
  • استرس و فشار مداوم به مفصل زانو مانند دویدن، اسکی کردن یا پریدن
  • ضربه مستقیم به کاسه زانو

نرمی کشکک زانو در نتیجه آسیب ورزشی بوده و گاهی اوقات با انجام ندادن حرکات ورزشی و استراحت کردن بهبود می یابد. دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا جراحی تعویض مفصل زانو را انجام می دهند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

درمان نرمی غضروف کشکک زانو

هدف از درمان این عارضه، کاهش درد و فشار به مفصل زانو می باشد. استراحت کردن، ثابت نگان داشتن زانو، استفاده از کمپرس یخ بر روی مفصل و موارد مشابه جزو درمان های اولیه برای این مورد می باشند. در اغلب مواقع با انجام دادن این گزینه ها درد بهبود می یابد.

پزشک به احتمال زیاد مصرف داروهای ضد التهابی را برای چند هفته تجویز می کند. از جمله داروها می توان به ایبوپروفن برای کاهش تورم اطراف مفصل اشاره کرد. در صورتی که درد، تورم و قرمزی ادامه یافت، درمان های دیگر مانند فیزیوتراپی ( به منظور کشش ماهیچه های ران و همسترینگ و ناحیه مربوطه) و جراحی  آرتروسکوپی زانو برای بیمار انجام می گردد.

منبع: https://www.healthline.com/health/chondromalacia-patella#treatment

15 − دو =