۰۸ خرداد

مراقبت های قبل و بعد از تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو که با نام آرتروپلاستی زانو نیز شناخته شده است، می تواند به رهایی از درد و بازگرداندن عملکرد زانو در بیماری های شدید زانو منجر شود. این جراحی شامل بریدن استخوان و غضروف آسیب دیده از استخوان ران و کاسه زانو و جایگزینی آن با یک مفصل مصنوعی (پروتز که از آلیاژ، پلاستیک با کیفیت بالا و پلیمر ساخته شده است) می باشد.

مراقبت های قبل و بعد از تعویض مفصل زانو

نحوه انجام عمل تعویض مفصل زانو

معمولا تعویض مفصل زانو با بی حسی از کمر انجام می شود و بدین صورت است که سطوح مفصلی زانو که ناصاف شده است آن ها برداشته می شود و پروتز گذاشته می شود .

پروتز همانند یک روکش می ماند که در واقع روی سطح مفصل استخوان ران و دیگری پایین روی سطح مفصل استخوان تیبیا Tibia  قرار می گیرد .

عمل تعویض مفصل زانو حدود یک تا دو ساعت به طول می انجامد و بسته به شرایط در برخی از موارد حدود یک ساعت جراحی به اتمام می رسد .

عمل تعویض مفصل زانو، یک عمل بسیار خوب است که درمان آرتروز های خیلی شدید است و نتیجه بسیار خوبی دارد و توصیه می شود به بیمارانی که آرتروز خیلی شدید دارند این عمل را انجام دهند .

اقدامات قبل از عمل تعویض مفصل زانو

قبل از جراحی تعویض مفصل زانو اقداماتی باید انجام شود، از جمله: انجام آزمایشات و مشاورات لازم است به طورمثال: انجام آزمایشات و بررسی های لازم قلب و داخلی به خصوص افرادی که مشکلات قلبی و داخلی دارند، ضروری است. پس از انجام این اقدامات در صورتی که امکان انجام عمل تعویض مفصل زانو وجود داشته باشد و بیمار عفونتی نداشته باشد، فرد می تواند عمل تعویض مفصل زانو را انجام دهد .

دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا به درمان این بیماری می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام دکتر مصطفوی ایشان مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از عمل تعویض مفصل زانو

یک روز پس از عمل بیماران با واکر می توانند حرکت نمایید . فرد پس از جراحی بدون هیچ گونه آتل و گچ می تواند زانوی خود را حرکت دهد . بلافاصله پس از جراحی حرکات را می توانیم شروع کنیم . البته یک مقدار درد و التهاب پس از جراحی وجود دارد که این موارد بتدریج کاهش پیدا می کند . از انجام تزریقات داخل مفصل زانو می توانیم استفاده نمایم تا التهاب و خونریزی داخل مفصل زانو کاهش یابد .

معمولا بهتر است بیمار به مدت سه هفته از واکر استفاده نماید، با احتیاط با واکر راه برود و پس از این مدت می تواند واکر را کنار بگذارد . خیلی از بیماران زودتر از این مدت ممکن است راه بروند و هیچ منعی هم ندارد و واکر پس از جراحی تنها به دلیل این استفاده می شود که بتوانند تعادل خود را حفظ نمایند .

فیزیوتراپی با توجه به صلاح دید پزشک شروع می شود و معمولا فیزیوتراپی را یک ماه پس از عمل شروع می نمایند و فیزیوتراپی در واقع به منظور تقویت عضلات زانو مورد استفاده قرار می گیرد و سبب می شود تا حرکات زانو به حالت اولیه خود بازگردد . تعداد جلسات فیزیوتراپی معمولا بین ده تا بیست جلسه لازم است تا انجام شود .

درد، تورم و کبودی حدود یک تا دو ماه پس از جراحی تعویض مفصل زانو برطرف خواهد شد و فرد به حالت عادی برمی گردد و پس از این زمان فرد می تواند همانند یک فرد عادی راه برود و فعالیت های روزمره خود را داشته باشند .

طول عمر پروتز

طول عمر پروتز به عوامل مختلفی متفاوت خواهد بود . به طور مثال: جنس پروتز و کشور سازنده روی طول عمر و ماندگاری پروتز تاثیر می گذارد .

مهمترین عاملی که می تواند روی عمر پروتز تاثیر بسزایی داشته باشد مراقبت های بعد از جراحی می باشد . به طور مثال: بهتر است فرد مراقب باشد تا ضربه ای به زانو وارد نشود و زمین نخورد، در صورتی که عفونتی وارد بدن فرد شد سریعا درمان نماید تا آن عفونت بر روی پروتز تاثیر نگذارد؛ چون هر ناحیه از بدن که مبتلا به عفونت شود، ممکن است عامل عفونت زا از طریق خون بر روی پروتز بنشیند و پروتز را درگیر نماید، حتی در مواردی ممکن است لازم باشد تا آن موقع پروتز را خارج نماییم .

در صورتی که پروتز به درستی نگهداری شود ممکن است تا بیست و سی سال ماندگاری داشته باشد . به طور متوسط حدود ده تا پانزده سال طول عمر پروتز است و طول عمر پروتز های جدید بیشتر خواهد بود .

فرد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می تواند به صورت کامل فعالیت های را انجام دهد . پس از جراحی برای بیماران هیچ گونه منعی در خصوص استفاده از پله وجود نخواهد داشت و فرد می تواند از پله استفاده کند . فعالیت های ورزشی سبک همانند  پیاده روی و کوهنوردی را می توان انجام داد اما فعالیت های ورزشی همانند فوتبال و ورزشی که ممکن است به فرد ضربه ای وارد نماید توصیه نمی شود که انجام شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص ارتوپدی در تهران مراجعه نمایید.