۲۵ شهریور

علت درد در ناحیه کنار زانو

در کناره های زانو رباط هایی هستند که ممکن است در اثر ضربه به زانو دچار آسیب شوند. درد در ناحیه کناری زانو در بعضی از افراد دیده می شود. رباط جانبی زانو، رباط کلترال نام دارد. این رباط در واقع نواری ضخیم از رشته هایی است، که استخوانی را به استخوان دیگر متصل می کند. این رباط در قسمت کناری و خارج از مفصل زانو از زیر استخوان راست تا بالای استخوان ساق پا قرار گرفته است. رباط های جانبی باعث می شوند مفصل زانو در قسمت بیرونی استوار و محکم باشد.

از جمله آسیب دیدگی های که به رباط کلترال وارد می شود شامل پیچ خوردگی، انقباض و آسیب به بخش های دیگر رباط است. زانو درد یکی از رایج ترین درد های ناشی از آسیب به این رباط، می باشد. ممکن است آسیب هایی که به دیگر رباط های زانو وارد می شود به رباط کترال نیز آسیب وارد کند.

دکتر رضا مصطفوی طباطبایی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا به درمان این بیماری می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام دکتر رضا مصطفوی طباطبایی ایشان مراجعه کنید.

علت آسیب با رباط جانبی

آسیب دیدن مستقیم زانو، علت اصلی آسیب به رباط کلترال است. این آسیب باعث فشار آمدن به خارج از زانو و کشیده یا پاره شدن رباط کناری شود.

علائم ناشی از آسیب به رباط کناری

آسیب به زانو با توجه به شدت پیچ خوردگی و پارگی، می تواند خفیف یا شدید باشد. اگه آسیب دیدگی خفیف باشد ممکن است علائم زانو درد را نداشته باشد. اما اگر رباط جانبی زانو پاره شده باشد و علائم زانو درد وجود داشته باشد شامل موارد زیر را خواهد شد:

• سفتی مفصل زانو که باعث قفل شدن زانو می شود
  • زانو درد در قسمت بیرون زانو
  • تورم زانو مخصوصا در قسمت جانبی
  • بی ثباتی مفصل زانو

درمان زانو درد ناشی از آسیب به رباط جانبی

درمان آسیب به رباط جانبی، به شدت آسیب و شیوه زندگی شما بستگی دارد. برای آسیب های جزئی و دردهای خفیف، درمان زانو درد شامل موارد زیر می شود:

• استفاده از یخ
  • مصرف مسکن برای کاهش درد
  • محافظت از زانو و استفاده از زانوبند
  • بالا بردن زانو طوری که بالاتر از قلب قرار بگیرد.
  • درمان فیزیوتراپی یا توانبخشی برای بازگرداندن دامنه حرکت و تقویت زانو
  • کاهش فعالیت های بدنی تا زمانیکه زانو درد و تورم برطرف شود.
علت درد در ناحیه کنار زانو

اگر آسیب دیدگی شدید باشد ممکن است نیاز به فیزیوتراپی، توانبخشی و یا جراحی باشد. فیزیوتراپی زانو را تقویت کرده و کمک می کند شما بتوانید زانوی خود را حرکت دهید. جراحی نیز به جهت تعمیر بازسازی رباط جانبی انجام می شود. جراحی را زمانی انجام می دهند که علاوه بر رباط جانبی، رباط های دیگر نیز آسیب دیده باشند.

توصیه می شود به علت حساس بودن رباط ها و مفصل های زانو برای درمان به بهترین متخصص ارتوپدی در تهران مراجعه نمایید.

راه های پیشگیری از آسیب به رباط جانبی

جلوگیری از آسیب رسیدن به رباط های جانبی کار بسیار دشواری است زیرا اکثر این رباط ها به علت تصادف یا شرایط غیر قابل پیش بینی آسیب می بینند. از اقدامات پیشگیرانه که می تواند باعث کاهش خطر آسیب به رباط زانو و درد زانو شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استفاده از تمرینات کششی مرتب برای افزایش محدوده حرکتی و حفظ انعطاف بدن
  • تقویت عضلات بالا و پایین زانو برای کمک به تثبیت مفصل
  • استفاده از روش مناسب و هماهنگی در انجام فعالیت های بدنی، از جمله راه رفتن
  • در انجام ورزش هایی مانند فوتبال، که جراحات زانو در آن معمول است، احتیاط کنید.