۲۵ شهریور

علائم و علل زانو درد چیست؟

علل زانو درد

در صورتی که به زانو درد دچار هستید، می دانید که بسیاری از فعالیت های روزمره محدود شده و یا همراه با درد می باشد. زانو درد می تواند علل مختلفی داشته باشد و برای درمان زانو درد، اولین اقدام باید تعیین علت اصلی زانو درد باشد. زانو درد مزمن موجب درد، ورم و حساسیت بلند مدت در یکی یا هر دو زانو می شود. با ما همراه باشید تا علل زانو درد و علائم واضح زانو درد مزمن را توضیح دهیم.

علل مختلف زانو درد می تواند علائم متفاوتی را در فرد ظاهر کند. شرایط بسیاری وجود دارد که می تواند به زانو درد مزمن منجر شده و گزینه های درمانی گوناگونی نیز برای هر فرد وجود دارد.

علل زانو درد

عوامل زانو درد مزمن

زانو درد موقت با زانو درد مزمن متفاوت می باشد. افراد بسیاری تجربه زانو درد موقت را در طول زندگی شان دارند که در نتیجه یک آسیب یا تصادف می باشد. ولی از سوی دیگر بهبود زانو درد مزمن بدون درمان، خیلی بعید است و معمولاً این درد در نتیجه یک حادثه نمی باشد. این نوع از زانو درد به دلایل مختلف و در شرایط مختلف ایجاد شده است. از جمله بیماری هایی که به زانو درد منجر می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استئوآرتریت یا آرتروز زانو . درد، تورم و تخریب مفصل زانو را موجب می شود.
  • تاندونیت . درد در قسمت جلوی زانو که با کوه نوردی، بالا رفتن از پله ها یا پیاده روی در سربالایی بیشتر می شود.
  • بورسیت . ورم در نتیجه استفاده بیش از حد زانو یا آسیب به زانو
  • آرتریت روماتوئید . این بیماری یک اختلال خود ایمنی بوده که موجب ورم مزمن مفاصل و در نتیجه مفصل زانو می شود. این ورم زانو می تواند موجب درد شده و در نهایت به تغییر شکل استخوان و فرسایش استخوان منجر شود.
  • کیست بیکر . تجمع مایع سینوویال (مایعی که موجب روان شدن مفصل و حرکت بدون اصطکاک می شود) در زیر زانو.
  • در رفتگی زانو . در رفتگی زانو اکثراً در نتیجه ضربه و آسیب می باشد.
  • پارگی رباط . پارگی یکی از ۴ رباط زانو
  • تومور استخوان . گاهی در سرطان استخوان، تومور در قسمت زانو ظاهر می شود.

عوامل تشدید کننده زانو درد

برخی فاکتور ها موجب تشدید زانو درد می شوند:

• آسیب به ساختار زانو می تواند موجب خونریزی و ورم شده و در صورت عدم درمان می تواند موجب مشکلات مزمن شود.
  • پیچ خوردگی و کشش
  • استفاده بیش از حد از زانو
  • وضعیت نامناسب هنگام انجام فعالیت های ورزشی
  • گرم نکردن پیش از شروع ورزش
  • سرد نکردن بعد از اتمام ورزش
  • کشش نا مناسب عضلات پا در اطراف زانو
علل مختلف زانو درد می تواند علائم متفاوتی را در فرد ظاهر کند. دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا به درمان زانو درد می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

چه افرادی بیش تر در خطر زانو درد مزمن می باشند؟

اضافه وزن یا چاقی بیش از حد یکی از فاکتورهای خطر زا برای زانو درد است. هر نیم کیلو اضافه وزن، وزنی برابر با ۲ کیلو گرم بر زانو ها وارد می کند که در هنگام راه رفتن، دویدن یا بالا رفتن از پله ها به زانو وارد می شود.

دیگر فاکتورها که احتمال زانو درد مزمن را بالا می برند:

• سن
  • سابقه آسیب یا ضربه
  • فعالیت فیزیکی و سابقه ورزش

علائم زانو درد مزمن

علائم زانو درد مزمن در هر فردی متفاوت بوده و علت اصلی درد بر چگونگی احساس درد تاثیر می گذارد. زانو درد مزمن علائمی به شرح زیر دارد:

• درد مداوم
  • درد خیلی زیاد و تیر کشیدن زانو در هنگام فعالیت
  • سوزش ناخوشایند زانو

همچنین امکان دارد که تورم و التهاب و درد هنگام لمس زانو حس شود.

منبع: https://www.healthline.com/health/chronic-knee-pain

مطالب مزتبط با این مقاله:

آرتروسکوپی زانو

جراحی تعویض مفصل زانو