سوالات متداول تعویض مفصل لگن

آیا من نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن دارم؟

در صورتی که بیمار به درمان های مختلف پاسخ ندهد و درمان های غیر جراحی بر روی درد بیمار و عملکرد حرکتی وی اثر نگذارد، می تواند یک کاندیدای مناسب برای جراحی تعویض مفصل لگن باشد. درد مفصل و ناتوانی در حرکت معمولاً زمانی رخ می دهد که غضروف از بین رفته باشد. در این صورت در هنگام حرکت استخوان ها به همدیگر برخورد می کنند و سائیده شده و درد و آسیب بیشتری را ایجاد می کنند.

مفصل لگن مصنوعی از چه موادی تشکیل شده است؟

جراحی تعویض مفصل لگن شامل تعویض لگن با مفصل مصنوعی ساخته شده از فلز، پلاستیک یا مواد سرامیکی می باشد. پزشک یک برش ۱۵ الی ۲۵ سانتی متری در کنار یا پشت لگن ایجاد می کند و با تراشیدن استخوان آسیب دیده و تعویض مفصل جراحی را پیش می برد. مواد مورد استفاده برای این مفصل بسیار با کیفیت بوده و برای استفاده بلند مدت ساخته شده است.

آیا آمادگی خاصی برای قبل از جراحی وجود دارد؟

قبل از جراحی نیاز است تا بیمار یک آزمایش فیزیکی نزد متخصص ارتوپد انجام دهد. همچنین نکات لازم برای بعد از جراحی و مراقبت های لازم به بیمار گفته می شود.

چه مدت زمان در بیمارستان بستری می شوم؟

به طور خاص فرد ۱ تا ۳ روز در بیمارستان بستری می شود و بسته به پاسخ بیمار به درمان های فیزیوتراپی این مدت زمان متفاوت است. زمانی که فرد قادر شود مسافت های طولانی تری را طی کند و پیش رفت های پیوسته ای داشته باشد، می تواند مرخص شود.

چه زمانی می توانم به حمام بروم؟

اکثر بیماران روز دوم بعد از جراحی می توانند به حمام بروند. زمانی که بیمار به خانه باز می گردد، ممکن است نیاز به صندلی مخصوص دوش گرفتن و تعبیه میله هایی برای محافظت و ایمنی بیمار در حمام باشد. جراح ممکن است از بیمار بخواهد تا محل بخیه را در زمان دوش گرفتن بپوشاند.

چه زمانی نیاز است تا دوباره به پزشک جراح مراجعه شود؟

زمانی که بیمار در بیمارستان بستری است، پزشک چندین بار وی را معاینه و بررسی می کند تا از نتیجه عمل اطمینان حاصل کند. ۲ تا ۴ هفته بعد از مرخص شدن بیمار، نیاز است تا دوباره به پزشک مراجعه شود.

از کجا بفهمم که محل جراحی عفونی شده است؟

بعد از جراحی بیمار متوجه پوستی که تغییر رنگ داده است، ورم و ترشحات اطراف محل بخیه می شود. این مورد طبیعی است. در صورتی که بیمار قرمزی همراه با درد، ورم غیر طبیعی یا ترشحات غلیظ و بد بویی را از محل بخیه مشاهده کند، ممکن است به عفونت مبتلا شده باشد. تب بالای ۳۸ درجه نیز نشانه تب می باشد.

شب هنگام به چه صورت بخوابم تا مفصل لگن در وضعیت درستی قرار گیرد؟

قرار دادن یک متکا بین پا ها می تواند کمک کند تا مفاصل لگن در وضعیت راحت و ثابتی قرار گیرند. بیمار بسته به میزان راحتی، می تواند به پشت و یا به پهلو ها بخوابد.

منبع : https://www.mercy.net/service/hip-joint-replacement/hip-replacement-surgery-frequently-asked-questions/