۱۷ بهمن

زانوی ضربدری

زانوی ضربدری به چه معناست؟ آیا این عارضه قابل درمان است؟ این نوع از انحراف زانو چه علائمی دارد؟ جهت گیری نادرست زانوها به صورتی که زانوها به سمت داخل منحرف می شوند به معنای زانوی ضربدری است. مبتلایان به زانوی ضربدری در حالت ایستاده و حالتی که پاها کنار هم قرار دارند، فاصله ای ۷ سانتی متری بین قوزک پاهایشان وجود دارد. در ادامه مقاله با ما باشید تا به توضیحاتی تکمیلی درباره این نوع از انحراف زانو بپردازیم.

میزان شیوع زانوی ضربدری

زانوی ضربدری در بین کودکان شایع است و معمولاً بدون درمان خاصی با رشد کودک، بهبود می یابد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که ۷۵ درصد از کودکان بین ۳ و ۵ سال به زانوی ضربدری مبتلا هستند. در ۹۹ درصد موارد این عارضه تا سن ۸ سالگی کودکان، به خودی خود بهبود می یابد. در زیر به علل مختلف ایجاد زانوی ضربدری اشاره می کنیم:

• آسیب یا عفونت زانو و پا
  • کمبود شدید ویتامین D و کلسیم
  • چاقی و اضافه وزن
  • آرتریت زانو

از این وضعیت نمی توان پیشگیری نمود ولی با انجام برخی اقدامات می توان از تاثیرات مخرب زانوی ضربدری کاست. اگر بخواهیم درباره یک جایگزین مناسب برای جراحی صحبت کنیم می توانیم به فیزیوتراپی و ورزش کردن اشاره کنیم.

زانوی ضربدری

علائم زانوی ضربدری

جدای از علامت واضح زانوی ضربدری که از لحاظ دیداری مشخص است می توان به علائم زیر اشاره کرد:

• سفتی مفصل زانو
  • زانو درد
  • راه رفتن همراه با لنگیدن

رباط ها و ماهیچه های تحت فشار هم می توانند باعث درد در نواحی مختلفی مانند لگن، قوزک پا، پا و … شوند. در صورتی که تنها یک زانو حالت ضربدری داشته باشد و زانوی دیگر طبیعی باشد حالت عدم تعادل را برای فرد ایجاد می کند.

علل زانوی ضربدری کودکان

در اغلب موارد زانوی ضربدری به دلیل تغییرات ناشی از رشد کودک است. در زیر به علل مختلف زانوی ضربدری اشاره می کنیم:

• آسیب و عفونت زانو و پا
  • تغییر شکل استخوان ناشی از نرمی استخوان، یک بیماری ناشی از کمبود ویتامین D و کلسیم
  • بیماری های استخوانی
  • چاقی و اضافه وزن که فشار زیادی به زانوها وارد می کند.
  • آرتریت یا ورم مفصل زانو

چاقی و اضافه وزن باعث وخیم تر شدن زانوی ضربدری می شود. طی یک تحقیق نشان داده شد که ۷۱ درصد از مبتلایان به زانوی ضربدری اضافه وزن داشتند.

تشخیص زانوی ضربدری

زانوی ضربدری با بررسی طول پا، جهت گیری زانوها و تصویربرداری ایکس ری و ام آر آی و بررسی ساختار استخوان ها تشخیص داده می شود.

دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا به درمان این بیماری می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

درمان زانوی ضربدری چیست

درمان زانوی ضربدری به علت و شدت زانوی ضربدری بستگی دارد. برای مثال در صورتی که نرمی استخوانی باعث زانوی ضربدری شده باشد پزشک مکمل ویتامین D و کلسیم برای بیمار تجویز می کند. همچنین در برخی موارد از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن استفاده می شود. همچنین برنامه های درمانی مختلفی مانند کاهش وزن، ورزش کردن و … صورت می گیرد. گزینه آخر برای درمان زانوی ضربدری جراحی است.

منبع : https://www.healthline.com/health/genu-valgum