۰۴ شهریور

درمان پارگی منیسک زانو

توصیه هایی برای درمان منیسک زانو

پارگی منیسک زانو

پارگی منیسک زانو بسیار شایع و رایج است و با درد همراه است و ممکن است فرد نتواند به خوبی راه برود. منیسک در واقع ناحیه از غضروف زانو است که به عنوان ضربه گیر و تثبیت کننده مفصل زانو عمل می کند.

نشانه های پارگی منیسک

• درد در ناحیه زانو
  • ورم زانو
  • خم و راست کردن پا از قسمت زانو به سختی انجام می شود
  • قفل کردن زانو
  • صدا کردن زانو موقع آسیب

در ابتدای پارگی منیسک، ممکن است درد زانو شدید نباشد، اما در مواقعی که زانو متلهب شده و ورم می کند نشان دهنده آسیب دیدگی کامل در ناحیه زانو می باشد. برای کاهش درد و ورم زانو می توان از کیسه یخ، هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار و هر بار به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه از آن استفاده کنید.

پزشک برای تشخیص پارگی منیسک زانو از روش ام آر آی یا عسکبرداری با اشعه ایکس استفاده می کند.

پارگی منیسک در کودکان بیشتر از قبل شایع شده است. این مورد به دلیل مشارکت بیشتر کودکان در ورزش ها می باشد. دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا به درمان زانو درد می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

درمان پارگی منیسک

روش های درمان با توجه به عواملی مثل سن افراد، میزان فعالیت بدنی افراد، آسیب های مرتبط با پارگی منیسک و اندازه و محل پارگی مشخص می شود.

قسمت داخلی منیسک به علت اینکه رگ های خونی کمتری دارد ،در نتیجه مواد مغذی برای ترمیم به میزان کافی وجود ندارد، بنابراین به خودی خود بهبود پیدا نمی کند. اما قسمت خارجی منیسک به دلیل ذخیره کافی خونی که دارد پارگی های سطحی آن به خودی خود بهبود پیدا می کنند.

قابل ذکر است که همه پارگی های زانو به عمل جراحی نیاز ندارند. اگر زانو قفل نمی شود و ثابت است و همچنین اگر علائم پارگی منیسک برطرف شده باشد از روش های غیر جراحی به جهت درمان آن استفاده می کنند.

درمان پارگی منیسک زانو

توصیه هایی برای درمان منیسک زانو

۱- استراحت دادن به زانو

در صورت احساس درد زانو، زیاد راه نروید، حتی المقدور از بالا و پایین رفتن روی پله ها پرهیز کنید، از جایی نپرید و ندوید، از چوب زیر بغل برای کاهش درد زانو استفاده کنید و در کل انجام فعالیت هایی که نیاز به راه رفتن دارند را کاهش دهید.

۲- تحت فشار قرار دادن زانو

برای کاهش ورم زانو، از باندکشی و زانوبند مخصوص استفاده کنید.

۳- استفاده از یخ

از کیسه یخ در فاصله های زمانی ۳ تا ۴ ساعت یکبار و هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استفاده کنید.

۴- بالا نگهداشتن زانو

در هنگام نشستن و یا دراز کشیدن، زانوی خود را بالاتر قرار دهید. به این منظور می توانید از یک بالش استفاده کرده و پاشنه پای خود را روی آن قرار دهید.

۵- استفاده از داروهای مسکن ضدالتهاب

به جهت کاهش التهاب و درد از داروهای مسکن ضدالتهاب استفاده کنید. استفاده از این داروها ممکن است عوارضی مانند زخم و یا خطر خونریزی دستگاه گوارشی را در پی داشته باشد.

۶- فیزوتراپی

برای انجام فیزیوتراپی زانو به متخصص فیزیوتراپی مراجعه نمایید.

۷- انجام عمل جراحی برای ترمیم منیسک

اگر پارگی در ناحیه منیسک شدید باشد و زانو قفل شود و ثابت نماند به عمل جراحی نیاز است. با این انجام این عمل می توان پارگی را ترمیم کرد.

۸- ورزش کنید

برای کاهش فشار روی زانو، انجام ورزش های کششی و تقویت کننده توصیه می شود. برنامه انجام این ورزش ها توسط فیزیوتراپ تجویز می شود.

۹- نپرید و ندوید

انجام فعالیت های بدنی ضربه ای و فشاری مثل پریدن و دویدن را انجام ندهید.

۱۰- انجام عمل جراحی به جهت برداشتن منیسک

قسمتی از منیسک پاره شده، با عمل جراحی برداشته می شود.

خدمات ارائه شده توسط دکتر رضا مصطفوی طباطبائی:

درمان انحراف زانو

درمان آرتریت زانو