۱۸ شهریور

درمان آرتروز لگن

درمان آرتروز لگن به چه صورت امکان پذیر است؟ آرتروز لگن موجب می شود تا غضروف ها که وظیفه روان کردن حرکت مفصل ها را دارند، از بین رفته و موجب درد و سفت شدن لگن شود. پزشک ارتوپد می تواند توصیه های لازم را بر اساس شرایط به وی کرده و گزینه های درمانی از حالت محافظه کارانه تا تهاجمی متفاوت هستند.

درمان های محافظه کارانه شامل ورزش کردن و انجام حرکات کششی می باشد. درمان های تهاجمی نیز شامل جراحی تعویض مفصل لگن می باشد. تمامی این درمان ها می توانند درد را بر طرف کرده و قابلیت حرکت کردن را بهبود بخشند.

به دلیل اینکه آرتروز لگن یک وضعیت رو به وخامت می باشد، علائم بیماری در فرد با تخریب بیشتر غضروف عود می کنند. برخی افراد می توانند سالیان سال با درمان های غیر تهاجمی مانند فیزیوتراپی و نرمش های خاص، این بیماری را کنترل کرده و نیاز به جراحی را به تعویق بیندازند.

درمان آرتروز لگن

دارو درمانی برای کنترل درد

کنترل درد یکی از اولین گزینه ها برای آرتروز لگن می باشد. برای افرادی که علائم خفیفی دارندف مصرف ایبوپروفن، استامینوفن یا ناپروکسن می تواند درد را تا حدودی کنترل کند.

ولی افرادی مه دردهای بیشتری دارند باید داروهای مخصوص بیماران مبتلا به آرتروز و مسکن های تجویزی مصرف کنند. همچنین پزشکان می توانند برای تسکین درد از تزریق هیالورونیک اسید، پلاسمای غنی شده با پلاکت و استروئید استفاده کند.

بسیاری از این روش ها برای کنترل درد می توانند به همراه تمرینات فیزیوتراپی استفاده شوند.

شیوه زندگی می تواند در برخی افراد به آرتروز لگن منجر شود. دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا به درمان این بیماری می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

تمرینات فیزیکی و کششی برای آرتروز لگن

برخی تمرینات می توانند به فرد کمک کنند تا با وجود آرتروز لگن، فرد بتواند قدرت و کشش لازم را برای حرکت داشته باشد. در زیر به برخی از این تمرینات اشاره می کنیم:

• یوگا
  • تای چی
  • دوچرخه سواری ثابت
  • شنا کردن

در صورتی که فرد در رابطه با این ورزش ها و برخی حرکات شبهه دارد می تواند با پزشک ارتوپد خود مشورت نماید تا مشخص شود این حرکات برای وی مناسب اند.

برخی تغییرات در شیوه زندگی

شیوه زندگی می تواند در برخی افراد به آرتروز لگن منجر شود. در صورتی که فرد اضافه وزن دارد، کاهش وزن می تواند به کاهش فشار بر مفصل لگن کمک کند. در زیر به برخی از نکات که به کاهش علائم بیماری کمک می کنند، اشاره می شود:

• استراحت بیشتری داشته باشید.
  • وزن تان را کاهش دهید.
  • از کمپرس آب سرد ( برای نواحی متورم) و گرم (برای رفع سفتی مفصل) استفاده کنید.
  • از نرمش ها و ورزش های مخصوص با تائید پزشک بهره گیرید.

با رعایت موارد بالا فرد می تواند جراحی تعویض مفصل لگن را برای مدت زیادی به تاخیر اندازید. ولی در صورت نیاز و تشخیص پزشک گاهی انجام این جراحی گریزناپذیر است.

منبع: https://www.healthline.com/health/osteoarthritis/hip-treatments#surgery

مطالب دیگر سایت: