۲۴ فروردین

درمان آرتروز زانو

آرتروز زانو به دو شکل مختلف بروز می کند. آرتروز زانوی اولیه که به دلیل تغییر در جهت زانوها می باشد و آرتروز زانو پیش رونده. در صورتی که به آرتروز زانو مبتلا هستید باید بدانید که غضروف زانو به مرور از بین می رود و این مورد در فعالیت های روزمره فرد تاثیر می گذارد.

آرتروز زانو به طور متداول در افراد مسن دیده می شود و کمتر در افراد جوان تر دیده می شود. حدود ۷۵ درصد مبتلایان به آرتروز زانو در سنین بالای پنجاه سال هستند و ۹۰درصد از بیماران در سنین بالای ۷۰ سال هستند.

آرتروز ثانویه که نوع دوم آرتروز می باشد می تواند به دلیل یک آسیب یا در اثر یک تصارف ایجاد شود و با گذشت زمان شرایط وخیم تری را به وجود آورد. تورم مفاصل یا یک بیماری داخلی مانند روماتیسم هم دلایل احتمالی دیگری برای بیماری آرتروز زانو هستند.

افراد بسیاری بعد از تشخیص بیماری آرتروز زانو، قادر به ادامه زندگی و فعالیت های روزمره خود هستند. زیرا با انجام برخی گزینه های درمانی می توان از بین رفتن مفصل زانو را به تاخیر انداخت. در این صورت کیفیت زندگی در ۸۰ درصد از مبتلایان کاهش نمی یابد و آن ها می توانند به فعالیت های روزمره خود ادامه دهند.

درمان آرتروز زانو

علائم آرتروز زانو

از علائم و نشانه های شایع آرتروز زانو می توان به زانو درد مخصوصاً هنگام راه رفتن و بالا رفتن از پله ها اشاره کرد. بنابراین این درد بعد از فاز استراحت نمود بیشتری دارد. هرچه مدت ابتلا به آرتروز زانو بیشتر باشد، میزان درد و ناراحتی زانو بیشتر می شود. صدای اصطکاک مفصل زانو مشابه صدای چرخ های وسایل نقلیه می شود و در اغلب مواقع همراه با درد و قفل شدگی مفصل زانو همراه است.

خیلی نادر است که فرد مبتلا به آرتروز زانو هیچ دردی را متوجه نشود.

درد مزمن مفصل زانو منجر به تورم زانو و تجمع آب در اطراف مفصل زانو می شود. هرچه آرتروز زانو پیشرفت کند بیشتر از پیش باعث از بین رفتن مفصل زانو می شود. همچنین موقعبت اشتباه مفصل زانو به مرور زمان مشخص و نمایان می شود.

بهترین درمان آرتروز زانو

برای درمان آرتروز زانو به طور اساسی بیمار را تحت بررسی قرار می دهند و تمامی شرایط را بررسی می کنند. زیرا انتخاب گزینه درمانی به موارد مختلفی مانند میزان پیشرفت بیماری و سن بیمار و … بستگی دارد. در بسیاری موارد با تزریق داروهای مرتبط به مفصل زانو سعی در کاهش درد دارند. از سوی دیگر فیزیوتراپی نقش اساسی در درمان بیماری ایفا می کند. با فیزیوتراپی می توان میزان توانایی حرکتی فرد را بررسی نمود و به بهبود و تقویت توان ماهیچه ها کمک کرد.

دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا به درمان این بیماری می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

نتیجه گیری

در برخی موارد از آرتروز زانوی شدید باید از جراحی تعویض مفصل زانو کمک گرفت. همچنین بهره گیری از سایر روش های جراحی مانند آرتروسکوپی زانو می تواند به عنوان جراحی کم تهاجمی استفاده گردد. نوع دیگری از جراحی برای بهبود محور زانو و جهت دهی بهتر زانو صورت می گیرد. در تمامی این جراحی ها شرایط بیمار در نظر گرفته می شود.

منبع : https://www.ottobock-export.com/fr/orthotics/clinical-pictures-and-symptoms/knee-osteoarthritis-(gonarthrosis)/

سیزده − هفت =