۰۶ آبان

دررفتگی مادرزادی لگن

یکی از مهم ترین مفاصل بدن مفصل لگن می باشد که در این مفصل قسمت انتهایی استخوان ران یا فمور به استخوان لگن متصل می شود و راه رفتن را امکان پذیر می کند. مفصل لگن یک مفصل گوی و کاسه ای می باشد. دررفتگی مادر زادی لگن بدین معناست که این مفصل در نوزادان و کودکان، به صورت درستی در جای خود قرار ندارد. این بیماری با نام دیسپلازی لگن هم شناخته شده است.

قسمت انتهایی استخوان ران به صورت گرد بوده و در حقیقت قسمت گوی شکل مفصل را تشکیل می دهد. در حالت سالم، این قسمت گوی شکل داخل قسمت کاسه ای استخوان لگن جای می گیرد. در دررفتگی مفصل لگن، قسمت کاسه ای شکل مفصل لگن عمق کمی دارد و در نتیجه قسمت گوی شکل مفصل به صورت سفت در جای خود قرار نخواهد گرفت. در موارد شدیدتر بیماری، استخوان فمور به طور کلی از جای خود در می آید.

دررفتگی مادرزادی لگن

دررفتگی مادرزادی لگن می تواند یک یا هر دو مفصل لگن را درگیر کند ولی در بیشتر موارد این دررفتگی برای مفصل سمت چپ اتفاق می افتد. این بیماری در دختران و نوزادان اول شایع تر است. حدوداً ۱ یا ۲ نوزاد از ۱۰۰۰ نوزاد به در رفتگی مادرزادی لگن دچار بوده و نیاز به درمان دارند.

علائم در رفتگی لگن در نوزادان

در صورت عدم درمان دررفتگی لگن در نوزادان، این بیماری می تواند مشکلات متعددی را برای فرد ایجاد کند:

• لنگیدن هنگام راه رفتن
  • لگن درد – مخصوصاً در طول سال های نوجوانی
  • درد و سفتی مفاصل (استئوآرتریت)

با تشخیص و درمان به موقع بیماری، اکثر کودکان قادر به رشدی طبیعی و قابلیت حرکتی کامل خواهند بود.

تشخیص دررفتگی مادرزادی لگن

۷۲ ساعت بعد از به دنیا آمدن نوزاد، طی آزمایشات و معاینات فیزیکی لازم برای نوزادان، مفاصل لگن نوزاد بررسی می شود. معاینه ی بعدی مفصل نوزاد در ۶ تا ۸ ماهگی نوزاد انجام می گیرد. این معاینه شامل حرکت دادن آرام مفاصل لگن نوزاد به منظور بررسی و تشخیص هر گونه مورد غیر عادی می باشد.این معاینه نباید هیچ گونه درد و ناراحتی را برای نوزاد ایجاد کند. آزمایش سونوگرافی در صورت مشاهده علائم زیر برای نوزاد تجویز می شود:

• بی ثباتی مفصل لگن
  • زمینه و سابقه مشکلات لگنی در خانواده در دوران طفولیت
  • نوزاد در حالت بریچ به دنیا آمده باشد – به این معنا که اول پا ها و سپس بقیه ی بدن نوزاد از بدن مادر خارج شده باشد.
  • دوقلویی یا چند قلویی
  • زایمان زود رس نوزاد – قبل از ۳۷ هفتگی

درمان دررفتگی مادرزادی لگن نوزاد

معمولاً درمان نوزادان مبتلا به دررفتگی لگن با استفاده از اسپلینت به نام پاولیک هارنس انجام می گیرد. به این صورت مفصل لگن نوزاد حمایت شده و اجازه رشد و تکامل مناسب برای این مفصل فراهم می گردد. این اسپلینت باید همواره پوشیده شده و برای هفته ها نباید برداشته شود.

با معاینات و بررسی های بعدی می توان میزان پیش رفت و بهبود بیماری بررسی گردد. آموزش های لازم در رابطه با این وسیله صورت می گیرد. دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا جراحی تعویض مفصل لگن را انجام می دهند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

جراحی دررفتگی لگن مادرزادی

در صورتی که نوزاد بیشتر از ۶ ماهه باشد و اسپلینت پاولیک هارنس تاثیری نداشته باشد، برای درمان نیاز به جراحی می باشد. متداول ترین روش جراحی برای این وضعیت تکنیک ریداکشن یا کاهش می باشد. در این روش قسمت گوی شکل مفصل در قسمت کاسه ای قرار خواهد گرفت و به اصلاح جا می افتد.

منبع : https://www.nhs.uk/conditions/developmental-dysplasia-of-the-hip/

چهارده − 4 =