۳۱ فروردین

درد لگن

مفصل لگن بزرگترین مفصل بدن می باشد. این مفصل بالا تنه را به استخوان ران و پایین تنه متصل می کند. این مفصل شامل رباط ها، تاندون ها و ماهیچه های زیادی است. لگن درد می تواند خود را به اشکال مختلفی نشان دهد. برای مثال درد می تواند به صورت موضعی باشد و یا گسترش بیشتری داشته باشد.

علت درد لگن

درد لگن در اغلب موارد به دلیل یک مشکل یا بیماری در ناحیه لگن ماند کشاله ران، کپل و زانو یا ساق پا می باشد. با توجه به ماهیت درد لگن، بهتر است که با متخصص ارتوپدی مشورت گردد تا درمان مناسب و به موقع آغاز گردد. درد لگن علل مختلفی می تواند داشته باشد ولی در افراد بالای ۵۰ سال، لگن درد بیشتر به دلیل آرتروز لگن می باشد. آرتروز لگن تقریباً ۳ درصد از بزرگسالان را درگیر می کند. برای تشخیص علت درد لگن سوال هایی در حوزه مسائل زیر از بیمار پرسیده می شود:

• سابقه تصادف یا آسیب به لگن
  • ورزش های سنگین
  • محل اصلی درد
  • ماهیت درد
  • شدت یافتن درد در صورت حرکت کردن
  • تورم لگن
  • سفتی لگن
  • ایجاد مشکلاتی در زندگی روزمره
  • سابقه آرتروز لگن در خانواده
درد لگن

انواع مختلفی از التهابات مفاصل وجود دارد که با نام روماتوئید آرتریت شناخته می شود. درد لگن می تواند ناشی از این بیماری هم باشد. با انجام آزمایشات مختلفی مانند ام آر آی می توان به تشخیص دقیق بیماری کمک کرد.

تاثیر درد لگن

به دلیل تاثیری که لگن درد بر راه رفتن فرد می گذارد، این مشکل به سرعت می تواند بر عملکرد روزانه فرد تاثیر بگذارد. لگن درد بر فعالیت های روزمره فرد خلل ایجاد می کند و بنابراین باید در اسرع وقت به این مشکل رسیدگی شود و درمان مناسب انجام گیرد.

راه حل برای لگن درد

راه حل مناسب برای بهبود لگن درد کاملاً بستگی به علت لگن درد دارد. در صورتی که فرد به آرتروز لگن مبتلا باشد برای بهبود درد از استامینوفن استفاده می گردد. ادامه دادن به فعالیت های آرام فیزیکی مورد بسیار مهمی است. برای مثال راه رفتن، ایروبیک در آب و تمرینات کششی برای حفظ قابلیت حرکتی لگن و تقویت عضلات ناحیه لگن بسیار مفید هستند.

فیزیوتراپی می تواند به بهبود حرکت مفصل لگن کمک کند بدون اینکه به مفصل آسیبی برساند. در صورتی که مفصل لگن آسیب شدیدی دیده باشد باید از جراحی تعویض مفصل لگن کمک گرفت.

در صورتی که فرد به روماتوئید آرتریت مبتلا باشد داروهایی مانند کورتون ها و سولفاسالازین ها برای فرد تجویز می شود.

در آخر در صورتی که لگن درد در اثر صدمه یا شوک ایجاد شده باشد استراحت و شرکت در جلسات توانبخشی ضروری می باشد.

دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا به درمان این بیماری می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

نتیجه گیری

لگن درد می تواند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین در صورتی که فرد به این عارضه مبتلا شود باید سریعاً به متخصص ارتوپدی مراجعه داشته باشد تا بهترین گزینه درمانی برای وی انتخاب شود و درمان شروع گردد. پزشک تمامی جوانب را می سنجد و بهترین گزینه را انتخاب می کند.

منبع : https://www.passeportsante.net/fr/Maux/Symptomes/Fiche.aspx?doc=douleurs-hanche-symptome

پنج × 5 =