۲۸ مرداد

تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو که با نام آرتروپلاستی زانو نیز شناخته شده است، می تواند به رهایی از درد و بازگرداندن عملکرد زانو در بیماری های شدید زانو منجر شود. این جراحی شامل بریدن استخوان و غضروف آسیب دیده از استخوان ران و کاسه زانو و جایگزینی آن با یک مفصل مصنوعی (پروتز که از آلیاژ، پلاستیک با کیفیت بالا و پلیمر ساخته شده است) می باشد.

برای تشخیص اینکه آیا تعویض مفصل زانو گزینه ی مناسبی برای فرد می باشد، جراح ارتوپد محدوده ی حرکتی زانو، ثبات زانو و قدرت آن را مورد سنجش قرار می دهد. با انجام X-rays میزان آسیب به زانو قابل سنجش است. پزشک می تواند از انواع مختلفی از پروتز های زانو و تکنیک های جراحی با در نظر گرفتن سن بیمار، وزن، میزان فعالیت روزانه بیمار، سایز و شکل زانو و سلامت کلی فرد، بهره گیرد.

جراحی تعویض مفصل زانو که با نام آرتروپلاستی زانو نیز شناخته شده است، می تواند به رهایی از درد و بازگرداندن عملکرد زانو در بیماری های شدید زانو منجر شود. دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا به درمان این بیماری می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

جراحی تعویض مفصل زانو

متداول ترین دلیل جراحی تعویض مفصل زانو بهبود درد ناشی از آرتروز زانو می باشد. افرادی که نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو دارند، معمولاً مشکلاتی در راه رفتن، بالا رفتن از پله ها و نشستن و بلند شدن از صندلی دارند. برخی حتی در زمان استراحت نیز زانو درد دارند.

عوارض تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو مانند هر جراحی دیگری دارای عوارض و خطراتی می باشد. این موارد شامل:

• ایجاد لخته های خونی در رگ پا یا ریه ها
  • سکته قلبی
  • آسیب به اعصاب
تعویض مفصل زانو

علائم ابتلا به عفونت شامل تب بالاتر از ۳۸ درجه، لرز شدید، خروج ترشحاتی از ناحیه مورد جراحی و افزایش قرمزی، حساسیت، ورم و درد در زانو می باشد. تعویض مفصل عفونی شده معمولاً نیاز به جراحی و برداشتن اجزاء مصنوعی و استفاده از آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری ها دارد. زمانی که عفونت از بین رفت، یک جراحی دیگر برای جاگذاری مفصل جدید انجام می گیرد. علاوه بر همه موارد ذکر شده برای عوارض این جراحی، در صورتی که این عمل تحت نظر یک جراح ارتوپد حرفه ای صورت گیرد، احتمال بروز این خطرات بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است.

اقدامات قبل از جراحی تعویض مفصل زانو

احتمالاً به دلیل بیهوشی کامل نیاز است تا شب قبل از جراحی، بعد از نیمه شب دیگر غذایی صرف نشود. برای هفته ها بعد از جراحی فرد نیاز به استفاده از عصا و واکر دارد، پس نیاز است تا از قبل، این موارد را تهیه کند. همچنین موارد زیر بسیار یاری دهنده هستند:

• سعی کنید تمامی لوازم مورد نیاز برای زندگی را در یک طبقه فراهم کنید.
  • یک میله ی کمکی در حمام خود یا در اطراف وان تعبیه کنید.
  • ایجاد حاشیه های امن در کنار پلکان
  • از صندلی ثابت و کوسن سفت برای پشت آن و یک پایه برای بالا آوردن پاهایتان تهیه کنید.
  • یک صندلی ثابت و محکم برای زمان دوش گرفتن تهیه کنید.
  • قالیچه ها و فرش های سبک که به راحتی لیز می خورند را بردارید.

مطالب دیگر سایت:

آرتروسکوپی لگن