۱۱ اسفند

بورسیت لگن و زانو

بورسیت چیست؟ در ابتدا باید به تعریف بورسا بپردازیم. بورسا به کیسه های کوچکی گفته می شود که حاوی مایعات هستند و در اطراف مفاصل مختلف بدن قرار دارد. وظیفه بورسا ها نرم کردن مفاصل، تاندون ها و ماهیچه های نزدیک مفاصل می باشد. بورسیت یک بیماری دردناک است که به تورم بورسا ها گفته می شود. بورسیت لگن و زانو و شانه و آرنج از شایع ترین انواع بورسیت می باشد. معمولاً بورسیت در مفاصلی که استفاده تکراری از آن ها می شود و حرکات تکراری دارند بیشتر دیده می شود.

بورسیت لگن و زانو

برای درمان این عارضه معمولاً پیشنهاد می شود که به مفصل استراحت دهند و از آسیب های بیشتر محافظت شود. در اکثر موارد درد بورسیت ظرف چند هفته از بین می رود. ولی نیاز به معاینه های بعدی برای اطمینان از بهبود می باشد.

علائم بورسیت

اگر به بورسیت مبتلا هستید باید بدانید که بورسیت می تواند علائم زیر را داشته باشد:

• درد و سفتی مفصل
  • وخیم شدن درد با حرکت دادن مفصل مربوطه
  • متورم و قرمز شدن ناحیه اطراف مفصل

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که موارد زیر مشاهده شود باید به پزشک مراجعه شود:

• درد شدید مفصل
  • عدم توانایی ناگهانی در حرکت دادن مفصل
  • تورم بیش از حد، قرمزی و کبودی در ناحیه آسیب دیده
  • تیر کشیدن مخصوصاً هنگام ورزش کردن

علت بورسیت لگن و زانو

شایع ترین علت بورسیت همان طور که گفته شد حرکات تکراری و موقعیت هایی است که فشار زیادی به بورسا در اطراف مفاصل وارد می شود. در زیر به برخی از این علل اشاره می کنیم:

• پرتاب کردن توپ و یا بلند کردن جسمی به بالای سر به صورت تکراری
  • خم شدن بر روی آرنج ها به مدت طولانی
  • زانو زدن برای مدت طولانی ( برخی مشاغل به دلیل نیاز به زانو زدن به مدت طولانی، احتمال بورسیت زانو را بلا می برند)

از دیگر دلایل بورسیت می توان به آسیب و ضربه به مفاصل اشاره کرد. همچنین ورم مفاصل ( روماتوئید آرتریت ) ، نقرس و عفونت از دلایل ابتلا به بورسیت می باشند.

تشخیص بورسیت لگن و زانو

با بررسی پرونده پزشکی فرد و بر اساس معاینه فیزیکی می توان این عارضه را تشخیص داد. اگر با معاینه فیزیکی قادر به تشخیص بورسیت نباشند، احتمالاً نیاز به آزمایشات تصویری مانند ایکس ری، سونوگرافی و ام آر آی برای تشخیص بورسیت می باشد. گاهی اوقات نیاز به آزمایش خون و آنالیز مایعات بورساهای متورم برای بررسی و تشخیص علت اصلی ابتلا به بورسیت و ورم مفصل و درد می باشد.

دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا به درمان این بیماری می پردازند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

درمان بورسیت زانو و لگن

• دارودرمانی – اگر تورم بورساها به دلیل عفونت باشد می توان با تجویز آنتی بیوتیک به درمان عفونت پرداخت.
  • فیزیوتراپی برای تقویت ماهیچه های اطراف مفصل مربوطه برای بهبود درد و جلوگیری از عود کردن دوباره
  • تزریق کورتیکواستروئید
  • جراحی – در برخی موارد نادر با جراحی و برداشتن بخشی از بورسا می توان به درمان کمک کرد.

منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bursitis/diagnosis-treatment/drc-20353247