۰۹ دی

انواع آرتریت یا ورم مفاصل

انواع آرتریت

آرتریت یا التهاب مفصلی به معنای تورم مفاصل می باشد که موجب درد و سفتی مفاصل می شود. در حالی که آرتریت به طور کلی بیماری ای مختص بزرگسالان می باشد، ولی گاهی این بیماری در کودکان هم ظاهر می شود. انواع مختلفی از بیماری آرتریت وجود دارد از جمله استئوآرتریت، روماتوئید آرتریت، آرتریت بعد از آسیب، آرتریت عفونی و آرتریت پسوریاتیک. با اینکه هر کدام از انواع آرتریت علل مختلفی دارند، علائم و نوع درمان آنها مشابه می باشد.

انواع آرتریت

درد، تورم و سفتی از علائم ابتدایی بیماری آرتریت می باشند. هر غضروفی در بدن می تواند تحت تاثیر بیماری قرار بگیرد. ولی بیماری آرتریت بیش تر بر مفاصلی که وزن بر روی آنها قرار می گیرد، تاثیر می گذارد مانند لگن، زانو و ستون فقرات.

با اینکه درمانی برای آرتریت وجود ندارد ولی گزینه های درمانی مختلفی برای کنترل درد و حفظ توانایی حرکتی فرد وجود دارد.

آناتومی مفاصل

آرتریت بیماری مرتبط با مفاصل می باشد. یک مفصل در پایانه های استخوان ها و محل رسیدن استخوان ها به هم وجود دارد. برای مثال مفصل زانو در محل تقاطع استخوان ساق پا و ران پا قرار دارد. مفصل لگن در جایی است که بالای استخوان ران به استخوان لگن یا استابولوم می رسد.

غضروف – بافت نرم و صافی که انتهای استخوان را می پوشاند، غضروف نام دارد. غضروف توانایی حرکت راحت مفصل را بدون اصطکاک فراهم می کند.

سینویوم – مفصل با یک بافت فیبری به نام سینویوم محافظت می شود. سینویوم مایعی تولید می کند که به کاهش اصطکاک مفصل کمک می کند.

ماهیچه ها ، تاندون ها و رباط ها – رباط ها باعث اتصال استخوان ها و نگهداری مفصل در موقعیتی ثابت می شوند. ماهیچه ها و تاندون ها به مفصل قدرت بخشیده و توانایی حرکت را برای مفصل فراهم می آورند.

انواع بیماری آرتریت

آرتریت می تواند در نتیجه افزایش سن به وجود آید که به آن استئوآرتریت گفته می شود. همچنین این بیماری می تواند در نتیجه آسیب باشد که به آن آرتریت بعد از ضربه گفته می شود. بیماری روماتوئید آرتریت در نتیجه بیماری خود ایمنی بدن می باشد.

استئوآرتریت یا آرتروز

شایع ترین نوع آرتریت، استئوآرتریت یا آرتروز می باشد. در این بیماری غضروف مفاصل که از استخوان ها حمایت می کند، به مرور از بین می رود. این بیماری در نتیجه استفاده بیش از حد از مفصل، ضربه و یا از بین رفتن خود به خودی غضروف که در نتیجه بالا رفتن سن و سال می باشد، بروز می کند. در این بیماری مفاصلی که وزن بدن را تحمل می کنند مانند لگن و زانو و ستون فقرات درد بیشتری دارند.

استئوآرتریت یا آرتروز

در بسیاری موارد رشد استخوان ها که ناشی از یک بیماری است می تواند موجب استئوآرتریت شود. در برخی موارد می توان برای پیشگیری از آرتروز اقداماتی انجام داد.

آرتریت یا التهاب مفصلی به معنای تورم مفاصل می باشد که موجب درد و سفتی مفاصل می شود. دکتر رضا مصطفوی جراح و متخصص ارتوپدی با بهره گیری از تکنیک های به روز دنیا جراحی تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل زانو را انجام می دهند. جهت رزرو وقت قبلی و مشاوره با متخصص ارتوپدی در غرب تهران می توانید با شماره ۰۲۱۸۶۱۲۷۴۵۵ تماس حاصل نمائید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

روماتوئید آرتریت

روماتوئید آرتریت یک بیماری بلند مدت است. این بیماری بخش های بسیاری از بدن را درگیر می کند ولی به طور عمده مفاصل را درگیر می کند. سیستم ایمنی بدن که به طور طبیعی از بدن محفظت می کند، شروع به تولید موادی می کند که به بدن حمله می کند. در این بیماری بافت اطراف مفاصل ورم می کند.

منبع : https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases–conditions/arthritis-an-overview/

شانزده − شش =